EĞİTİM SORUNLARINA İLİŞKİN ÇÖZÜM ÖNERİLERİ
- Fıtratı tertemiz olan,bize geldiğinde orjinal olan malzemenin çıkışta bozuk olarak çıkması bizleri rahatsız ediyor.Bu malzemeyi nerelerde,nasıl bozduğumuzu tespit edip tedavi etmekte bizim görevimizdir.İnsana kendini,yaradanını,doğayı tanıma fırsatı vermeli ve bu doğrultuda yetiştirmeliyiz.İnsan kendini,yaradanını ve doğayı hakkıyla tanıdığında;onlarla iletişimi de güzel olacaktır.Kendini,başkasını ve doğayı inşa edecektir.İfsat etmeyecektir.Yaradanına verdiği söze ahde vefa göstermeli,bunu yüreğinde ve zihninde sürekli canlı tutmalıdır.Beni sen yarattın, ben senin öğretilerine göre yetişmeliyim ve yetiştirmeliyim,demelidir.Haddini ve ölçülerini çok iyi bilmelidir.
Eğitim sistemine girdileri ve işlemi 'Nasıl bir insan yetiştirmek istiyoruz?' sorusuna verilen cevap için yapılan herşey olarak düşünüyorum.Ortaya çıkan ürünü ise 'çıktı' olarak düşünüyorum. Sınıf öğretmeni olduğum için düşüncelerim de ilkokul eksenli olabilir.
Yukarıdaki sorunun cevabını yaradanın istediği şekilde bir insan yetiştirmek istersek eğer;sadece eğitim sisteminin değil tüm beşeri sistemin alaşağı edilip yaradanın ölçütlerine göre tekrar düzenlemek gerekir.Çünkü eğitime paydaş olmayan birşey yoktur.Herşey eğitime dolaylı yada dolaysız olarak paydaştır.Eğitim-öğretimi sadece okul bazlı düşünmek büyük bir eksikliktir.
GİRDİ olarak,para,bina ve teknolojinin iyi olduğunu düşünüyorum.GİRDİ deki insan faktörünün iyi olmadığını düşünüyorum.Müfredatı hazırlayandan,okul binalarını yapandan tutun,öğrencileri taşıyan servisçisine kadar zihin dünyalarının tertemiz,ak ve pak olması gerektiğini düşünüyorum.
İŞLEM ise; 'öğrenci nasıl işlenecek hangi aşamalardan geçecek?' sorusuna verilen sürecin tümüne denir.
ÇIKTI;girdi ve işlem sonucunda ortaya çıkan üründür.
1-Sadece eğitim sistemi değil;tüm sistemlerin insanın fıtratına uygun olması gerekir.
2-Eğitim süreç odaklı olmalı,sonuç odaklı olmamalıdır.Süreç iyi işlenirse sonuç zaaten iyi olacaktır.
3-Başarı ve kazanma merkezli olmamalıdır.Başarı ve kazanmak yaradanın elindedir.Biz süreci inşa edelim,sonuçtan sorumlu değiliz.Sonucu iyi yada kötü;kazanma yada kaybetme eksenli düşünmek haddimizi aşmaktır.Yaradanın sınırlarına girmektir.
4-Özgün ve özgür bireyler yetiştirilmelidir.Necip Fazıl üstadın dediği gibi;'Hür olmak yaradana esarette gizlidir.'Bu da kula kul olmayı reddetmekle başlar.Eğitim sistemi içerisinde hiçkimse tabu olmamalıdır.Herşey ve herkes dokunulabilir olmalıdır,beşer kutsanmamalıdır..İnsanın hata yapabileceği ihtimali hep gözönünde bulundurulmalıdır.
5-Değerler ve inançlar doğrultusunda insan yetiştirmeliyiz.Değerler ve inançlar bütünlük arzetmelidir.Teori ve pratiği örtüşmelidir.Kadim medeniyetimizdeki değerli şahsiyetler ilkokuldan itibaren tanıtılmalıdır.
6-Eğitim-öğretim siyam ikizi gibi olmalı ve biribiirini beslemelidir.Ayrıldığında birinin öleceği bilinmelidir.Hatta eğitim öncelenmelidir.
7-Herşey kadim medeniyet ile ilişkilendirmeli ve kadim medeniyet bağı koparılmaya çalışılmamalıdır.Aksine güçlendirilmelidir.Bu doğrultuda Osmanlıca ve Arapça nın önemli bir yeri olmalıdır.Arşivler temiz yüreklere ve zihinlere sunulmalıdır.
8-Zorunlu eğitim kaldırılmalıdır.Zorunluluk ve eğitim birarada olmamalıdır.İnsan beşeri ideolojilere kurban edilmemelidir.
9-İlkokulda bilişşele dönük kazanımlar azaltılmalı,değere ve inanca yönelik kazanımlar arttırılmalıdır.
10-Andımızın kaldırılmasına çok sevindim.Bunun yerine çocuğa yaradanını ve kendi sınırlarını hatırlatacak bir dua metninin getirlmesini isterim.
11-Karma eğitimin isteğe bağlı olmasını isterim.
12-Taşımanın kaldırılmasını herkesin kendi mahallesindeki okula gitmesi gerektiğini düşünüyorum.Servisinde çocukları ifsad eden bir unsur olduğunu düşünüyorum.
13-Kantinlerin okul içinde değil; dışında olması gerektiğini düşünüyorum.
14-İdareciler birikimli,donanımlı kişiler arasından seçilmelidir.İdarecinin ehliyetsizi,zamanla öğretmeni de ehliyetsizleştiryor.
15-Zeki ve yetenekli çocukların eğitimi önemsenmelidir.Bunların eğitimi akademisyenler tarafından verilmelidir.(İsrail örneği)
16-Rehber öğretmenler aile eğitimlerine önem vermelidirler.
17-Bu yıl yarıyıl ve ara tatillerde bakanlık hizmetiçi eğitimi faaliyetini zorunlu tuttu.Bu uygulama eğitimle ilgili belirlenen bazı kitaplar içinde uygulanabilir.e-kitap,sesli kitap şeklinde olunca okunmak zorunda kalınır.Öğretmenin yada diğer meslek gruplarının(özellikle diyanet) kendini yetiştirmesi isteğe bırakılmamalıdır.Din ve eğitim alanları isteğe bırakılmayacak kadar önemlidir.
18-Öğretmenlerin ve diyanet mensuplarının kesinlikle ikinci bir iş yapmalarına müsaade edilmemelidir.Mesailerini tamamen asli görevlerine vermelidirler.Adanmışlık olmalıdır.Bu hususta duygusallığa yer olmamalıdır.
19-Öğretmen okul dışında da öğreten olmalıdır.Bazı STK larda alternatif eğitimler yapmalıdır.(ücretsiz) Bunu okulla ilişkilendirmelidir.
20-Neslin yada ailelerin eleştirilmesi öğretmenin eleştirilmesi demektir.Çünkü öğretmenin ürünüdür.Öğretmen kendi özeleştirisini yapmalıdır.Öğretmen bu eleştirilere malzeme olmamalıdır.Öğretmenler odasında eğitim dışında herşey konuşuluyor.Bu da biz öğretmenlerin seviyesini ortaya koyuyor.
21-Bir alevi vatandaşının İnsan Hakları Mahkemesi ne başvurusu sonucu Din Kültürü dersinin zorunlu olmaktan çıkarılması çok adil bir uygulamadır.O zaman Kemalizm dinininde bizlere zorla öğretilmemesi gerekir.Biz müslüman çocuklarınında bu dinin mabetleri olan okullarda zorunlu eğitime tabii tutulmaması gerekir.Bizlerde kendi inancımıza göre eğitim görebilmeli ve kurumlar açabilmeliyiz..Medreseler açabilmeliyiz.Ders kitaplarındaki Atatürkçülük konuları isteğe bağlı olmalıdır.
22-Diploma kutsanmamalıdır.İyi,erdemli ve ahlaki olanlar kutsanmalıdır.Diploma kutsandıkça münafık tipli insanlar çoğalacaktır.
23-Anadilde eğitimin önündeki engeller kaldırılmalıdır.Herşeyin sahibi olan Allah, dilin ve ırkında sahibidir. O zaman dilleri ve ırkları yaratan Allah onların yaşamasını da istemiştir.Dili ve ırkı yoketmek o toplumu yoketmektir.Dilleri ve ırkları yoketmek isteyenler;illegal örgütlerin oluşumuna zemin hazırlayanlardır.Onların ekmeğine yağ sürenlerdir.Allah ın ölçüleriyle hareket etmek özgürlüğün ta kendisidir.
24-Eğitimdeki bu kokuşmuşluğu TÜMEVARIM metoduyla anasınıfından başlayarak düzeltmeye çalışmalıyız.Eğitimin her aşamasında kula kulluk reddedilmelidir.Cins,özgün ve özgür kafalar ancak o zaman yetiştirilir.
25-Okuldaki bilgi hayati olmalıdır.Hayat içerisinde karşılık bulmalıdır.Okuldaki bilgi bir şahsiyet oluşturmalıdır.Bireyi inşa etmeli,özgün ve özgür kılmalıdır.Burdan çıkan birey toplumu inşa etmelidir.
26-Okuldaki eğitim-öğretim başarı yada kazanç odaklı olmamalıdır.Süreç odaklı olmalıdır,süreci inşa etmelidir.Süreç inşa edilirse,sonuç zaten inşa edilmiş olur.
27-Öğretmenlerin kendilerini yenilemesi için bazı eğitimlerin ve okumaların zorunlu olması gerekir.Öğretmenlik isteğe bırakılmayacak kadar önemlidir.
28-Memur olmak,özgün ve özgür olamamaktır.Öğretmen memur olunca,memur olduğu devleti kutsuyor.Yetiştirdiklerinde de bunu istiyor.Cins kafa olamıyor ve cins kafalar yetiştiremiyor.
29-Kadrolu olmak,değişimi,gelişimi ve yeniliklere açık olmayı engelliyor.Öğretmen kadrolu olmamalıdır.
30-Yeni bir nesil inşa etmek istiyorsak,öncelikle yeni bir öğretmen inşa etmeliyiz.
31-Eğitimin amaçlarından biri,insanın kendi varlığının farkına varabilmesidir.Kendi varlığının farkına varan insan,yaradanının farkına varır.Doğanın farkına varır.Diğer mevcudatın farkına varır.Bunlarla güzel ve sağlıklı bir iletişim kurar.İşte o zaman bu insan şerefli bir insan olur.
32.İnsanın farklı olduğu,birbirine benzemediği ve her bireyin bireysel derinliğinin ortaya çıkarıldığı bir eğitim felsefesi olmalıdır.
Yorumlar
Yorum Gönder